Untuk melahirkan murid-murid
yang sedar bahawa pencapaian kecemerlangan serta pembudayaan kegigihan,
ketahanan mental serta fizikal,
kemuliaan rohani dan penghayatan nilai-nilai murni adalah berterusan demi
melahirkan ahli-ahli masyarakat unggul yang bakal menangani masa depan bangsa
dan Negara.
1.0
PENDAHULUAN
Sekolah Kebangsaan USJ 12 merupakan sebuah sekolah yang bertanggung jawab bukan hanya semata-mata
untuk mencapai kecemerlangan akademik anak-anak didiknya, tetapi juga memupuk
dan menerapkan sahsiah mereka yang cemerlang.
Adalah menjadi matlamat sekolah untuk melahirkan insan
yang seimbang dengan melatih mereka menggunakan masa lapang yang optima serta
memberi kegembiraan dan kesejahteraan. Hasrat ini dapat dipupuk melalui
aktiviti kokurikulum yang menjadi wadah untuk meningkatkan interaksi dan integrasi
di kalangan murid, membina sahsiah bersepadu dari aspek psikomoto,
kognitif dan afektif.
Penolong Kanan Kokurikulum bertanggung jawab kepada Guru
Besar untuk mencapai Dasar Pendidikan Kebangsaan melalui pemantapan pengurusan
kokurikulum. Bidang tanggungjawab merangkumi pengurusan aktiviti sukan dan
permainan, persatuan dan kelab, serta unit badan beruniform.
2.0
MATLAMAT
Aktiviti kokurikulum Sekolah Kebangsaan USJ 12 adalah dengan matlamat untuk
;
2.1
Mengadakan
satu sistem pendidikan menyeluruh dengan tujuan melahirkan insan yang beriman,
beradab, taat setia , bertanggung jawab , berdisiplin, jujur dan bersih ,
disamping mempunyai ciri-ciri intelek, logik, berdikari dan berimaginatif.
2.2
Meningkatkan
minat, bakat dan kemahiran murid dalam ativiti yang diceburi.
2.3
Mengukuhkan
interaksi dan integrasi dalam kalangan murid-murid.
2.4
Mengisi
masa lapang dengan aktiviti-aktiviti yang bermakna dan berfaedah.
3.0
OBJEKTIF
Sejajar dengan objektif Falsafah
Pendidkan Negara, Perancangan Strategik Kokurikulum Sekolah Kebangsaan USJ 12
adalah bertujuan ;
3.1
Membentuk
sifat berdikari dan kepimpinan yang tersusun dari segi pengurusan serta
tanggungjawab pada diri , sekolah , masyarakat dan negara.
3.2
Untuk
meningkatkan disiplin murid melalui penyemaian dan pemupukan nilai dan sikap
positif selaras dengn Falsafah Pendidikan Negara dan Rukunegara.
3.3
Meningkatkan
kesimbangan antara perkembangan mental dengan perkembangan sosial, jasmani,
minat dan bakat murid-murid ke arah
kecemerlangan kokurikulum berpandukan Falsafah Pendidikan Negara, Pengisian
Wawasan Pendidikan Negara dan Wawasan Negara.
3.4
Mengukuhkan
interaksi dan integrasi dalam kalangan murid-murid untuk meningkatkan suasana
sekolah yang lebih menarik dan menggembirakan dalam usaha melahirkan budaya
sekolah yang unggul dan seterusnya mencapai matlamat.
3.5
Meningkatkan
penglibatan kerjasama dan sumbanan dua hala antara murid-murid dengan
murid-murid , murid-murid dengan guru serta kaki tangan pejabat, sekolah dengan
ibu bapa dan masyarakat.
4.0
MENDEFINISI MANDAT
Kepentingan kefahaman tentang MANDAT sebelum membina strategi :
4.0.1 Mandat menjelaskan siapa kita dan apa yang disuruh atau
diarah oleh ” stakeholder”
4.0.2 Mandat juga merupakan tauliah atau punca kuasa kepada
organisasi dalam membuat keputusan dan menjalankan sesuatu tindakan.
4.1
MANDAT BIDANG KOKURIKULUM
4.1.1 SPI Bil 9/2000- Panduan Keselamatan Diri Pelajar semasa
Pengajaran Pendidikan Jasmani & Kesihatan serta kegiatan kokurikulum &
sukan di dalam dan luar kawasan sekolah.
4.1.2 SP Pendaftaran Bil 2/1997 – Panduan Penubuhan dan
Pengurusan Kelab/Persatuan Taekwando/ Seni mempertahankan diri.
4.1.3 JPN Selangor – Panduan menawarkan perkhidmatan jurulatih
luar untuk kelab seni mempertahankan diri.
4.1.4 Akta Pendidikan 1996 – Peraturan-peraturan Pendidikan (
Persatuan sekolah ) 1998
4.1.5 SP Unit Pendaftaran 1/1995 – Penyeliaan Perjalanan
Pertubuhan/Persatuan di sekolah.
4.1.6 SPI Bil 1/1989 – Penyertaan Pelajar Dalam Kegiatan Sukan
di sekolah.
4.1.7 SPI Bil 2/1986 – Rekod kedatangan dan Laporan Gerak kerja
Kokurikulum Pelajar.
5.0
PEMANTAUAN
5.1
Pemantauan
aktiviti kokurikulum adalah dilakukan dengan bantuan Setiausaha Kokurikulum,
Setiausaha Sukan dan Penyelaras badan beruniform, Kelab dan Permainan.
5.2
Pemantauan
yang dibuat antara lain merangkumi aspek :
5.2.1 Kehadiran / keahlian
5.2.2 Penyertaan / Penglibatan
5.2.3 Kemudahan dan alatan
5.2.4 Perjalanan aktiviti kokurikulum
5.2.5 Kewangan
5.2.6 Matlamat / Objektuf
5.2.7 Perlembagaan / Peraturan
5.2.8 Disiplin dan Keselamatan
5.2.9 Tenaga Luar
DASAR 1:
TENAGA PENGAJAR
1.1 Guru-guru
yang mengendalikan kegiatan atau aktiviti kokurikulum dikenali dengan
gelaran
Guru Penasihat.
1.2
Semua
guru akan melibatkan diri dalam semua kegiatan daripada bidang berikut :
1.2.1 Persatuan
1.2.2 Badan Beruniform
1.2.3 Sukan dan Permainan
1.3 Semua guru yang terlibat dalam setiap kegiatan perlu
melaksanakan aktiviti-aktiviti berikut :
1.3.1 Melantik ahli jawatankuasa
1.3.2 Merekod kehadiran murid-murid
1.3.3 Melaksanakan aktiviti harian
1.3.4 Membuat Penilaian
1.3.5 Menyediakan laporan.
DASAR 2
: PENYERTAAN MURID
2.1 Semua
murid tahap 2 ( ahun 4, 5, 6 ) diwajibkan menyertai setiap satu kegiatan bagi
ketiga-tiga bidang berikut :
2.1.1 Persatuan
2.1.2 Badan Beruniform
2.1.3 Sukan dan Permainan
2.2 Semua
murid diberikan kebebasan untuk memilih kegiatan yang ingin disertai
berdasarkan pilihan-pilihan yang ditawarkan.
2.3 Semua
murid diwajibkan hadir pada hari-hari kegiatan kokurikulum dilaksanakan.
DASAR 3
: PENJADUALAN KEGIATAN
3.1 Semua
kegiatan kokurikulum dijalankan pada hari Rabu bermula pada pukul 3.30 petang
hingga pukul 5.50 petang.
3.2 Kegiatan
badan beruniform akan dijalankan setiap minggu manakala persatuan/kelab dan
sukan / permainan dijalankan secara giliran.Setiap aktiviti dijalankan selama 1
jam.
3.3 Kegiatan
kokurikulum akan dibatalkan atas sebab-sebab berikut :
3.1.1 Cuaca buruk ( akibat hujan lebat atau ribut
petir )
3.1.2 Jika
sekolah mengadakan aktiviti rasmi.
3.1.3 Atas arahan Guru Besar / GPK Kokurikulum.
DASAR 4 : PENYERTAAN KEGIATAN LUAR SEKOLAH
4.1 Penyertaan
pasukan sekolah dalam mana-mana kegiatan peringkat Zon, Daerah, atau Negeri
tertakluk kepada persiapan dan kesediaan sesebuah sekolah.
4.2 Sekolah
hanya memfokuskan kepada kegiatan tertentu untuk dijadikan program sasaran
iaitu :
4.2.1 Bola Sepak
4.2.2 Sepak Takraw
4.2.3 Bola Baling
4.2.4 Bola Jaring
4.2.5 Olahraga
4.2.6 Kriket
4.2.7 Hoki
4.2.8 Bahasa Ingggeris dan Bahasa Malaysia
4.2.9 Agama
4.2.10 Robotik
4.3 Berusaha
mencungkil dan memperkembangkan bakat murid-murid ke tahap yang tertinggi
melalui ;
4.3.1 Latihan bersistematik
4.3.2 Kelengkapan yang sempurna
4.3.3 Pertandingan Dalaman
4.3.4 Penyertaan yang aktif.
DASAR 5 : PENGHARGAAN
5.1 Memberikan
pelbagai bentuk penghargaan kepada murid-murid yang mengharumkan nama sekolah
melalui pelbagai kegiatan kokurikulum berbentuk :
5.1.1 Hadiah ( Trofi / Medal )
5.1.2 Sijil penghargaan sekolah.